lördag 1 mars 2008

Immigration, del 9

Jag åkte till Immigration igår. Det var nionde gången sedan jag kom hit, och alla dessa besök har skett i samma ärende: Tillfälligt uppehållstillstånd.

Kontoret ligger på Haile Selassie Avenue, strax bakom kolossbyggnaden Hotel Intercontinental. Sedan jag skaffade bågen behöver jag iallafall inte bekymra mig om parkeringsplats, som brukar vara riktigt jobbigt att hitta. De har helt okej öppettider, köerna är inte gigantiska och de anställda är ganska trevliga (vi är ju i Zambia). Men att lämna in en ansökan (tog mig fem besök) och vänta ett tag (hittills ca 7 veckor) för att sedan behöva komma in en eller två gånger i veckan (det var det fjärde igår) tar en hel del tid.

Efter att ha passerat disken vid entrén där man skriver in sig i en stor liggare går jag numera vant fram till desk 8, där Geofrey Mukwasa sitter. Han är kanske i min ålder, propert klädd i slafsig kostym och sitter bakom ett modernt skrivbord som är märkt med klistermärket "Property of US Aid". Likadana klistermärken sitter på samtliga skrivbord, datorer och till och med ac:n i taket. Okej om det hade stått "Donated by...", men nu får jag en stark känsla av att oönskat beteende från valfri zambisk person/organisation/regering raskt kan leda till att tjänstemännen på Immigration får sitta på govlet, om US Aid får för sig att ompröva sitt beslut om möbler till det här kontoret.

Geofrey letar ungefär lika mycket i datorn som i skrivna anteckningsböcker som i resten av lokalen. ANtingen är det själva mappen med ärendet som ska hittas i nån hög på golvet bredvid grannskrivbordet, eller så är det någon annan funktion på kontoret som ska ha okejat något, genom en anteckning nånstans. Hittills slutar det iallafall alltid med att jag ska komma tillbaka nästa vecka. Förra veckan fick jag visserligen Geofreys e-postaderss (@yahoo.com som de flesta andra statstjänstemän), men det hjälpte inte så mycket eftersom han inte svarade på min fråga om mitt tillstånd var klart.

När man kommer till Zambia får man normalt en stämpel i passet som berättigar till en månads vistelse. Den månaden har ju gått ut för min del för länge sedan, alltså har jag istället en "Report Order", som är ett vanligt A4 men ett par stämplar och en signatur där det står att jag ska infinna mig hos Imigration ett visst datum. Jag har fått min report order förnyad tre gånger eftersom tjänstemännen på Immigration sällan vill ge mer än två veckor (tror jag fick en månad en gång). Så vill det sig illa får jag väl fortsätta att förnya min report order resten av min vistelse här, för så länge man har ett pågående ärende ska det inte vara något problem.

Och ja, jag räknar kallt med att kunna skriva fler inlägg än "Immigration, del 10".

Till era barn kan ni säga att det är sån här man blir om man äter för många chokladcroissanter.

2 kommentarer:

Anonym sa...

I lööööv matbilder! Mera,mera!!
/Karin

Petter sa...

Ska se vad jag kan göra...