söndag 16 mars 2008

Braai, svett och körkort

Idag har vi braaiat t-bone, kyckling och några korvar. Alltså grillat. Klimatet, trädgårdarna och de sydafrikanska influenserna på den vita befolkningen gör att alla har en grill modell större hemma. Man kan köpa dem längs några av gatorna i Lusaka, hemsvetsade tingestar som enkelt kan föda ett mindre fotbollslag. Man gör av med en säck kol varje gång man grillar, men eftersom 80-90 procent av hushållen i Lusaka använder kol som värmekälla för matlagning säljs enorma säckar billigt i de fattiga delarna av stan. Om man nu inte är lat och köper en vanlig pappåse på Spar. Vi hade bjudit in grannarna som kom med döttrarna, ett fyndvin och biltong - det torkade köttet som är som i norrland.

Spanjoren Marc som bor på vår gata hade nämnt den sociala söndagssquashen, där ett antal bekanta möts och spelar på anrika Lusaka Club. Så i morse textade jag honom och kollade om det gick att hänga på, vilket det absolut gjorde. Det visade sig visserligen att det bara blev Marc och jag, rätt mycket beroende på den irländska festen ("balen") igår. Ordnat av irländska ambassaden, tror jag, samlades ca 400 pers på feta hotellet intercontinental och käkade köttpaj och firade st patricks dag litet för tidigt. Det inkluderade rätt många av dem vi känner, tillika squashspelare. Så medan de andra låg bakfulla hemma rusade vi runt och missade bollar, vilket ändå framkallade den mesta svettning jag någonsin varit med om. Jag överdriver inte när jag säger att jag vred ur en halv deciliteter ur min t-shirt när jag kom hem.

Ett nytt projekt att roa sig med (tjohoo!) är att skaffa zambiskt körkort. Det behövs tydligen, iallafall om man är inblandad i en olycka. Så antingen gör jag det enkelt för mig och ringer Evan (som fixade mitt motorcykelägarbyte väldigt snabbt mot en viss betalning), eller så lägger jag alldeles för många timmar av mitt liv på att tjata med tjänstemännen på Road and traffic safety agency. Jag skulle tro att jag kommer att skriva mer om detta.

En bild jag skulle vilja lägga upp är den på hangaren till den kinesiska restaurangen Sichuan, men eftersom den hittills bara finns i dansken Ts kamera får det vänta.

Inga kommentarer: