tisdag 11 mars 2008

Maskträ eller tarragon? Dracunculus!

Som jag skrev för några timmar sedan är det svårt att få tag på dragon i det här landet. Och inte blir det lättare när man är osäker på vad det heter på engelska, så nu har jag slagit upp och googlat. Läs och lär (särksilt kamraterna i öster):

"The English word "tarragon" originates from the French word estragon or "little dragon," which is derived from the Arabic tarkhun. Some believe the herb was given this name because of its supposed ability to cure the bites of venomous reptiles, while others believe the plant was so named because of its coiled, serpent-like roots. Although alluded to briefly in the 13th century as a seasoning for vegetables, a sleep-inducing drug, and a breath sweetener, tarragon did not become well known until the 16th century."

"Tarragon is used to flavor a popular carbonated soft drink in the country of Armenia, Georgia and, by extension, Russia. The drink—named Tarkhun (IPA: [tar'xu:n], թարխուն, Тархун), which is the Armenian and Russian word for tarragon—is made out of sugary tarragon concentrate and colored bright green."

För de som vill läsa mer om bärnäsingrediensen tittade jag på wikipedia och hos nåt kryddföretag. Fan vet vad jag ska göra med fläskfilén nu.

1 kommentar:

John Odhage sa...

Yes. Tack för den infon. Snygg bild. Ge mig en maskträdryck, tack, men det kvickt ty jag är ormbiten.