onsdag 19 mars 2008

Hangaren, finländarna och cha cha cha

Vet ni vad stötdämpare heter på finska? Det visste inte A heller när jag bad henne om hjälp med att beställa en via epost från Finland. I övermorgon väntar vi nämligen besök ändå från Norden, då kommer L & A hit för sina första två veckor utanför europa. Och med sig hade jag hoppats att de skulle ha en iskunvaimentaja. Nu verkar dock inte den efterlängtade stötdämparen (min motorcykel är i stort behov av en ny) ha nått butiken i Esbo, från lagret i Tyskland, så finländarna får resa lätt och jag får fortsätta undvika gupp och hålor. Om vännerna från Finland kommer jag garanterat att skriva mer, vi ska ju åka till grannlandet Malawi tillsammans på söndag.

Jag hade läst att "Sichuan" skulle vara den bästa kinesen i stan och i lördags stack vi dit. Den skulle ligga långt inne på Showgrounds, detta konstiga jättemässområde mitt i stan som är tämligen öde. Vi hittade ett par skyltar och kom fram till en litet förvånande entré: En bilbred öppen port i en hangarliknande byggnad. Vi körde in (bilburna som alltid i denna stad) och jag blev ögonblickligen förtjust. Det kändes ungefär som man kommit i sitt privatjet och parkerat litet nonchalant inför lördagsmiddagen. Megahallen var tom sånär som på några bilar längskanten, och på ena sidan fanns entrén till restaurangen som låg bakom en vägg en trappa upp.

Kanske har jag skrivit det förut, men små saker kan ta lång tid här. Vinkeljärn känns ju inte som världens konstigaste grej, och i vårt hus är behovet av ett gäng sådana rätt stort. Samtliga matbordsstolar håller på att disintegrera, trots snickar-Ericks liminsats för några veckor sedan, och gästsängen pallar inte mycket med nuvarande snedben. Så jag har letat efter vinkeljärn. I ungefär två veckor på ett lågintensivt zambiskt vis. Utan resultat.
Fram till igår vill säga, för då blev jag informerad om existensen av Cha Cha Cha Road. Parallell till huvudgatan Cairo Rd är den full med butiker med färgglada handmålade skyltar som avbildar de typer av Hardware som de alla säljer. Alltså verktyg, toalettstolar, glödlampor - och vinkeljärn. Eller rättare sagt, av typ trettio liknande butiker, med ungefär samma utbud, var det EN som sålde vinkeljärn. Men de hade å andra sidan flera stycken, i olika storlekar och allt. Och hade det obegripliga namnet "City Television Hire Ltd" som hade mycket litet att göra med verksamheten, åtminstonde de delar jag såg.

Avslutningsvis en fin bild från förra helgen när vi var ute i en botanisk trädgård:

Inga kommentarer: