tisdag 11 mars 2008

Youth Day på Chaminuka

Imorgon är det helgdag i Zambia. Det är Youth Day som firas, vet dock inte riktigt hur zambierna firar den. A och jag ska iallafall plocka upp de unga danskarna på morgonen, sen tar vi bilen österut och siktar på Chaminuka, en lodge med rätt mycket natur med djur i. Men självklart finns de andra obligatoriska lodgedelarna där: Mycket mat, bar och swimmingpool. Klockan 10 väntar hästarna på oss, sen ska vi alltså rida ut och titta på djur, och sitta på djur.

Jag ska inte tjata alltför mycket om våra förträffliga solceller, men jag blev alldeles uppspelt när jag för första gången testade att använda dem litet mer på riktigt. I två timmar kom det musik ur stereon, två laptops var på och internet&router likaså - och mätaren på laddningsregulatorn visade fortfarande full kraft! Så det verkar nästan som om att solen tillförde lika mycket energi som jag gjorde av med, och riktigt så självförsörjande trodde jag inte det skulle vara. Det är i alla fall goda nyheter inför den dag (som garanterat kommer) när strömmen är borta litet längre.

Dagens lunch, nyss intagen, kvalificerar nästan som nationalrätt, för de bättre bemedlade alltså: Chicken & chips. Precis lika flottigt och onyttigt som man kan tänka sig, men billigt är det. Och säljs överallt.

Nu ska jag fortsätta min jakt på dragon, som verkar vara veckans bristvara i Lusaka.

1 kommentar:

Anonym sa...

Vill se hästbilder!