fredag 7 mars 2008

Var står solen som högst?

Och då menar jag inte "i Falkenberg" utan snarare i vilket väderstreck står solen när den står som högst? Svaret på södra halvklotet är norr, men jag får inte riktigt in det i mitt huvud. Jag kan liksom inte se solen och jorden framför mig, snurrandes runt varandra och sina axlar, och frammana bilden av hur solstrålarna träffar den lilla planeten. Och jag tror ändå att jag fick höga poäng på de där intelligenstesterna när man skulle förstå hur en platt teckning av en utslagen "pappfigur" såg ut i tre dimensioner. För femton år sen då.

Anledningen till väderstrecksfunderingarna har att göra med vårt tak, på vilket jag ska klättre upp imorgon och skruva fast ställningen till solcellspanelen som nu är inköpt. Det känns riktigt roligt att bli producent av förnybar energi, och att ha en strömbackup när elen går ska också bli skönt. Nu verkar Zesco (elbolaget som här är synonymt med "el", som i frågan "Your house doesn't have zesco?") faktiskt följa schemat med elavstängningar stadsdelsvis som de skickade ut för mars, och det brukar innebär avbrott i vår stadsdel vid lunch och nån timme den tidigare delen av kvällen.

Så förutom takmanövern ska det dras kabel från taket in i huset fram till laddningsregulatorn som jag ska skruva fast på väggen. Under den ska de två stora batterierna stå - ni kanske inte visste det, men bly är verkligen tungt. Jävlars vad jobbiga de är att bära. Sen ska ytterligare en pryl kopplas ihop med batterierna, och det är invertern. Som jag redan vet att jag vill ta med mig hem. En halvliten aluminiumgrej med hightechutseende som gör om bilbatteriström till ett vanligt 230-voltsuttag. Asschysst att ha med i bilen när man vill använda en hårtork vid sidan av E4:an.

Sen ska jag spika fast fler sladdar i huset, det blir liksom ett parallellt elnät, som vi använder när strömmen är avstängd. Prylarna som vi har köpt är dimensionerade för att kunna driva en laptop, internetmodemet, routern, stereon och några lampor i ett par timmar. Alltså ungefär så länge som strömavbrotten brukar vara. Kyl och frys klarar sig själva, och spisen har vi kompletterat med gascampingkök.

Men nu är det fredagkväll, jag ska duscha, vänta in Anu och sedan ska vi hämta T, den trevlige dansken, och käka på den italienska restaurangen Portico, som ligger vid sidan av polofältet.

2 kommentarer:

bigsis sa...

Jag har sagt det förut men säger det igen: du skriver skitbra och det är alltid lika kul att läsa dina inlägg. Kul att du har tid/ork att skriva så mycket. För oss som inte kommer ha möjligheten att hälsa på ger det än känsla av att ändå varit där ;-)
Vad är det du gör per timme för NV? Hoppas att du får nåt uppdrag av det där danska också, lät som ett kul sammanhang det där seminariet!
Här hemma är det laddning inför 8 mars som gäller. Som du kanske sett på facebook ordnar FI och ordfront en hel dag på Kägelbanan med debatt och föredrag. Det ska bli skitkul! Typ alla mina tjejkompisar på ett och samma ställe. Inte så många manliga kompisar dock... Magnus ska vara hemma med Rasmus, men jag vet inte vad alla andra pojkvänner och vänner har för ursäkt ;-) Synd att ni missar det, jag tror det blir kul. OCh med tillhörande SLICK-fest på kvällen. JAg har inte varit ute med KArin o Jenny o Jessan på evigheter så det ska bli skitkul att festa med dom.
Kramar
H

Petter sa...

Roligt att du läser och gillar det! Här förväntades alla statsanställda, kvinnor iallafall, att gå i marsch i lördags - kl 8 på morgonen. Så tyvärr missade vi den, och i övrigt syntes det inte så mycket av int kvinnodagen. Antar det var en bra dag i sthlm?