fredag 26 december 2008

Välskrivet om Karl-Bertil Jonsson

Nu är det jul, så jag länkar istället för att skriva:

Att ta från de rika och ge till de fattiga

Åsa Linderborg om Karl-Bertil, välgörenhet och kommunism

Jag har en mobilsignal som ingen stör sig på. När någon ringer mig spelas ledmotivet till Sagan om Karl-Bertil Jonssons julafton. Den filmen älskar alla.

Jag med.

Jag älskar Tage Danielssons ord, Per Åhlins bilder, Toivo Pawlos rösttolkning och Gunnar Svenssons musik – för att inte tala om hur mycket jag tycker om Arne Domnérus som blåser de varma och lite eftertänksamma tonerna. Alla utom Per Åhlin är döda, men filmen lever sitt eget liv. Frågan är varför vi faller i korinter.

Läs den utmärkta fortsättningen på Aftonbladets webb: http://www.aftonbladet.se/kultur/article4056754.ab

Inga kommentarer: