torsdag 11 december 2008

Jag behövde åka till Afrika för att se modern dans

Lite kultur för en gångs skull. Det var vad vi ägnade oss åt igår kväll, på Lusaka Playhouse, scenen med stort S i Lusaka. Det händer visserligen en del där, men det är så fantastiskt svårt att få reda på, så man kommer sällan dit.

Igår var det en dansgrupp från Zimbabwe som uppträdde, Tumbuka Dance Company, och jag insåg till min förvåning att det nog var första gången jag gått och kollat på modern dans. Eller ja, dans över huvud taget, jag har inte kollat på balett eller schottis heller.

Det var bra, lite märklig musik (typ blandning av new ageig lounge och afrikanska trummor) och givetvis grymt imponerande att människor kan röra sig på det viset. Och däri ligger en del som jag inte hade förväntat mig - att det var så mycket av en gymnastisk/kroppsuppvisning, där det som skulle gestaltas skymdes av dem som gestaltade.

När jag googlade Tumbuka för att dubbelkolla deras namn dök en rätt intressant artikel upp, ur en av Zimbabwes statskontrollerade dagstidningar, The Herald. Publicerad tidigare i år handlade den om att Tumbuka dance Company var på gränsen till finansiellt sammanbrott och innehöll bland annat dessa stycken:

"The once vibrant institution of contemporary dance has since inception in 1992 been running on donor funds from non-governmental organisations and its traditional donor organisations such as the Swedish International Development Agency and Hivos."

...

"Word doing the rounds was that the case of Tumbuka was just but the tip of the iceberg as a good number of arts institutions were faced with financial problems since Sida withdrew funding of individuals and privately-owned companies.

In the past, Sida used to fund several arts projects but had since established the Culture Fund Trust of Zimbabwe, through which marginalised artists and arts companies can apply for funding."

Man undrar ju om trust fund:en inte alls fungerar, eller vad det är som har hänt. I vilket fall låter det ju inte som nån vidare hållbar lösning för en dansgrupp att vara beroende av biståndspengar i 16 år.

Inga kommentarer: