onsdag 31 december 2008

Fortfarande fascinerad

Det kanske bara är jag som tycker det är spännande med gps-information om mina rörelser, här är i alla fall en illustration till vår bilresa till Livingstone och tillbaka, med gps-datan inlagd i Google Earth. Det röda strecket är vägen vi körde, ortnamnen är minnespunkter (waypoints) som ligger i gps:en. Det gula strecket kommer från Google Earth och visar gränsen till Zimbabwe.

På displayen syns att vår nerresa tog sjuånhalv timme, om man lägger ihop tiden för hur länge vi stod stilla och för hur länge vi körde. Dessutom syns medelhastigheten (pauserna borträknade) och hur långt vi körde. Man kan givetvis trycka fram mängder med mer information, men den slipper ni.

Det blå strecket visar hur vi körde ner, det röda hur vi körde hem igen - och stannade för lunch :-). Fast när man zoomar in så här mycket i Google Earth stämmer det inte riktigt, vi körde naturligtvis på asfaltvägen som syns strax till vänster om strecken. Jag vet inte var felet ligger, antar att det är lite svårt att få webbfoton att stämma helt exakt med satellitverkligheten.

Den här displaybilden visar att hemresan gick lite snabbare, på alla vis.

3 kommentarer:

Anonym sa...

hahaha, du e ju meganörd!!! men rolig :-)
Helena

Petter sa...

det trodde jag du visste, jag gillar ju att vara i samma garage som din kille ;-)

Anonym sa...

Så sant så sant! Huvudet på spiken där. Men jag e liksom mer van vid Magnus nörderi... efter tio år är hans böjelser liksom normaliserade och jag reagerar inte lika mycket längre när han kan känna igen ett motorcykelmärke på ljudet eller har ingående diskussioner med sin far vid middagsbordet om emulsionsrör. Elektroniska saker är däremot helt främmande...