tisdag 30 december 2008

Immigration, del 17

Klockan hade blivit mer än jag tänkt när jag väl kom iväg till Immigration för att förnya mitt uppehållstillstånd, nästan elva på förmiddagen i fredags. Det visade sig vara rätt lyckat, eftersom de inte hade hunnit öppna vid sin vanliga halvtietid på grund av ett möte för hela personalen, så parkeringen utanför var full med folk som väntat i mer än en timme på att komma in. Det tog väl en halvtimme innan de öppnade och tio minuters köande för att komma in.

Jag spanade efter mina gamla bekanta Geoffrey och Mrs. Mungu, efter förra vändans många besök, men ingen av dem syntes till. Väl framme vid rätt tjänsteman fick jag beskedet att det inte räckte med min miljon kwacha och brevet från Forum Syd. Pengarna skulle vara i checkform och jag skulle ha med mig passkopior, blev rekommenderad att ordna det och komma tillbaka under eftermiddagen, så skulle vara lugnt.

Det tog mig flera bankbesök och hjälp från Forum Syd-ekonomen E att ordna en check, men strax efter klockan tre var jag tillbaka vid samma tjänstemans disk på Immigration. Han kände igen mig och log generat när han meddelade att kassören bara tog emot betalningar till 12.30. Så det var bara att lämna stället och ta sikte på den absolut sista dagen på mitt uppehållstillstånd, nyårsafton eftersom jag inte skulle vara i stan innan dess.

Nu är jag tillbaka i Lusaka och "ser fram" emot morgondagens besök...

Inga kommentarer: