onsdag 17 december 2008

Klimatmedvetenhet

Den här butiken vet hur man säljer grejer! (Tyvärr, får man väl säga...)

På tal om marknadsföring hörde jag en sympatisk spot på radio idag, till skillnad från de vanliga hjärndöda lågbudgetinslagen - och det här var för nationalölen Mosi, som begåvats med en ny slogan: Change it!
Den gick ut på att "vi" skulle hjälpas åt för att göra Zambia till ett bättre land, illustrerat med en dialog mellan några hippa unga där den ena hade passat på att undervisa i nån liten skola medan han tog sin universitetsexamen, vilket han uppmanade de andra att också göra. Och samtidigt dricka öl får man väl anta då.

Klimatmedvetenheten är också vad den zambiska regeringen vill öka, så idag var jag på en jobbintervju för en tjänst på en specialenhet för klimatfrågan som ska startas på miljöministeriet med utländsk finansiering. Det är lokala UNDP-kontoret som sköter rekryteringen, så det blev ingen inblick i den zambiska departementsvärlden idag. Och med tanke på att de övriga fyra samtliga är zambier bedömer jag mina chanser som små, eftersom det finns en rätt aggressiv lagstiftning om att anställa inhemskt.

Liten avslutningsbild från bilfärden hem denna sena eftermiddag:

En lastbil full med kossor lite oförklarligt parkerad mitt i Kalingalinga.

Inga kommentarer: