lördag 2 februari 2008

Utan sammanhang och inget vidare genomtänkt heller

Det är lördag, solen skiner och vi åt ganska nyligen en helt pervers portion cannelloni. Zambierna verkar gilla att få maten dränkt i mjölredda såser, och en fin köttbit begravd under ett täcke tråksås är ganska vanlig finmat. Vi hade hunnit med ett besök på Game på Manda Hill för att köpa assietter och litet annat praktiskt, nu var det Arcades och matinköp på Spar som gällde. Men först lunch på la Gondola, och det var där Anu beställde något hon fick ångra.

Det var helt omöjligt att urskilja några cannellonis under den släta ytan av bechamelsås, toppad med gratinerad ost. Efter ha grävt och puttat undan geggan låg där dock två helt normala köttfärsfyllda cannellonis, men mjöl- och mjölkgeggan hotade hela tiden att begrava dem igen, likt två sovande syditalienare i Pompeji.

***

Ikväll ska vi till Lounge, en hyfsat snygg bar i Northmead, som runt hörnet rymmer de svettigare ställen alpha och xenon, där vi sannolikt kommer att hamna senare. E och P kommer hit på några drinkar vid åtta, då får vi väl dra lott om vem som ska köra. För bilen kommer man fan inte undan. Till krogen kan man för all del åka taxi, men senare på natten går de inte att få tag på – och om man hittar nån finns risken att chauffören är fullare än en själv.

***

Jag planerar för övrigt ett blogginlägg om djurlivet här hemma, rikt illustrerat. Det kom jag att tänka på eftersom något håller på att väsnas i stupröret här på altanen, ingen aning om vad det är. Men det låter som klor mot metallen, så nån slags ödla eller en fågel kan man kanske tänka sig.

***

Igår när jag var ute och sprang valde jag att bege mig in i det compound som ligger närmast oss. I Lusaka kallas de fattigas bostadsområden för compounds, ofta rätt stora områden med tätt mellan husen, få bilvägar, sällan el och hur det är med avlopp vet jag faktiskt inte. Det är inte slum, men inte helt olikt heller. Som joggande viting får man rätt mycket uppmärksamhet, men i princip bara positiv. Det är inte områden som rör sig i hur som helst efter solnedgången, men i dagsljus känns det hellugnt. Jag blev litet sugen på att återvända till några av de barer jag sprang förbi, får se om jag vågar nån gång.

***

Gårdagskvällen bjöd annars på middag med D och K och deras inneboende J, på tyskhaket med den goda choklad-chili-såsen. Efter det åkte vi till Portico där jag träffade en schysst ”palestinier” (född och uppvuxen i Zambia).

***

Nästa vecka blir det motorcykelköp. Antingen bmw:n som jag provkörde idag (lugn och fin och slitstark som få) eller en Honda XL600 som jag blev uppringd om igår. Ska bli riktigt roligt att ha egna hjul och kunna kolla runt i stan utan att fasta i köerna. På tal om hjul skulle J som var med igår kväll upp klockan sex i morse för att cykla landsväg. Tokigt värre.

Inga kommentarer: