onsdag 6 februari 2008

Vilken båge?

Det är onsdag och jag går och velar litet. Å ena sidan en hoj som jag vet en del om (skick och pris t ex), har provkört och gillar rätt mycket. Och som har en säljare som vill/kan sälja NU. Det är en sån här:

Och just den BMW R80GS som jag funderar på ser ut så här:

Å andra sidan en hoj som är litet modernare, roligare att köra och som känns ännu bättre lämpad för de afrikanska vägarnas hål. Och den KAN vara klart billigare, bland annat beroende på att den är i halvrisigt skick: glapp i samtliga blinkers, trögt att få i växlarna, dör på höga varv och en frambroms som kräver omedelbar renovering. Det kan dessutom vara så att hojen är oregistrerad, och det är inget jag vill ägna mig åt att fixa i den zambiska byråkratin. Men säljaren jobbar på nån lodge (turistställe) ute i skogen och har inte sett mitt mail med frågor, så jag vet inte när jag kan få svar om pris och registrering. Det är en sån här:

Och just den Yamaha XT600 som jag funderar på ser ut så här:


Vad säger ni? Ska jag vänta och se om jag kan göra ett kap med den fult 80-talsfärglagda yamahan eller ska jag göra det säkrare valet och ringa BMW-ägaren på en gång?

6 kommentarer:

Bakvattnet sa...

När jag tittade efter andra akronymer till BMW än just Bayerische Motoren Werke så dök bland andra följande upp,
BMW Be My Wife
BMW Beautiful Mexican Woman
BMW Bio-Medical Waste
BMW Bitch, Moan, and Whine
BMW Black Man Working
BMW Board of Minorities and Women
BMW Bob Marley & the Wailers
BMW Boiler Maintenance Worker

Huruvida dessa namn stöttar eller förkastar dina planer på BMW:n vet jag inget om men jag tycker att du ska köpa den.

Anonym sa...

Utan att ha hört Yamman skulle jag satsa på bmw:n. Har du tur så är det igensatt bränslefilter, munstycken eller vaj på tändningen, har du otur...
Du vet hur det är med "zen tyschka kvalitäten" så där har du nog inga problem, men om det är något som pajar kan det nog bli lite knivigt att få tag på grejer. Om du bestämmer dig för bmw:n, se till att få med så mkt reservdelar som möjligt!
Fan, jag e lite avis, jag vill oxå köpa ny, gammal hoj!

Anonym sa...

DUUU, läste igenom igen... Växlar som är tröga att få i kan betyda att du har en växelförare som är på väg att säga upp bekantskapen! Om du vill ha en smidig hoj är xt:n grym, men försök hitta en som är lite bättre.
Moj!

Petter sa...

Skönt med entydiga förslag, kan dessutom meddela att jag nyss gjorde ett muntligt avtal med bmw-säljaren! Så när jag fått fram kontanterna blir det affär, förhoppningsvis redan i helgen.

Mute sa...

go german!

Petter sa...

I did!