

En svensk i umgängeskretsen berättade att han ägnade ungefär en arbetsvecka åt att genomföra ägarbytet när han köpte bil här för någon månad sen. Och då tror jag ändå att han fick eller köpte hjälp av nån zambier med kunskap om processen. Så jag var litet undrande om hur mycket tid jag skulle behöva lägga. När jag kom till the Road Transport and Safety Agency i förmiddags framgick det rätt snabbt att det behövdes fler papper än den bunt jag hade fått av säljaren Andy. Först blev det en promenad till ett närbeläget ställe för att ta kopia på mitt pass, men väl tillbaka saknades det dels någon form av skatteintyg, baserat på ett brev från säljaren, dels nåt intyg från polisen. Tyckte tjänstemannen på RTSA. Så jag ringde Andy och berättade om brevet som behövde skrivas. Vilket ledde till att Andy föreslog att jag skulle använda ett ombud som han kände till. Ett ombud som skulle ordna allting, snabbt, för motsvarande 500 kr.
Ombudet Evan dök upp i en rätt stor bil en timme senare när jag kommit hem. Jag hoppade in på passagerarsidan och vi snackade litet om upplägget. Som verkade väldigt enkelt: Jag betalar, han fixar. Under dagen. Och visst, ett antal timmar senare tutade det. Ett stycke registeringsbevis levererades av Evan, jag betalade andra halvan av de överenskomna 500 kronorna, och det som alltså hade tagit en annan person 40 timmar hade tagit mig 10 minuter.

Inga kommentarer:
Skicka en kommentar