lördag 5 april 2008

Snabba cash

Litet trött efter den spritiga torsdagskvällen som var sista kvällen för A & L, besökarna från Finland, började jag dagen igår med att köra dem till flygplatsen. Vi körde på Great East Road när plötsligt en poliskvinna stod mitt på vägen och vinkade stopp.

Satans jävla helvete tänkte jag när jag såg fartradarn och bromsade in. Hon pekade på en sidoväg, jag körde dit och såg en polisbil med en polis inuti. Ingen sa vad som förväntades, så jag klev ur och gick fram till det nedvevade fönstret där en glatt leende polis i min ålder satt.
- Good morning! How are you?!
- Good morning, fine thank you, how are you? sa jag.
- Very well!

Utan att överhuvudtaget säga något om hur fort jag hade kört kom beskedet om det skulle kosta 54000 kwacha. Eftersom jag visste att jag kört drygt 90 på den 80-skyltade vägen protesterade jag inte, men det berodde rätt mycket på att jag inte ville fastna hos en grinig polis och missa flyget för våra kära gäster. Litet frågor om namn, adress och yrke gjorde polisen ännu muntrare när jag svarade att jag inte försörjde mig själv utan var "dependant on my wife". Det var synd om mig tyckte han. Dessvärre tyckte han ändå att jag skulle haft mitt körkort med mig, vilket jag givegtvis inte hade. Ytterligare 75000 kwacha, och då skulle jag komma tillbaka och visa upp det, annars var det ytterligare 135000 kwacha. Jag såg nog litet trött ut när jag började räkna upp pengarna (jag hade rätt mycket kontanter eftersom jag hade planerat att betala interneträkningen senare), i vilket fall kom beskedet:
- I'll give you a discount, let's say 70. Mummel mummel om receipt.

Visst visst tänkte jag, klart sugen på att komma därifrån, så 70 tusen gick från min hand rakt ner i den glade polisens ficka. Korruptionsbekämpning lämpar sig inte för bakfulla morgnar lätt försenad på väg till en viktig flygavgång. Tyvärr.

2 kommentarer:

bigsis sa...

Hur mycket är 70 000 kwacha?

Petter sa...

Förkrossande tunga 120 kr.