onsdag 23 april 2008

Jobba eller blogga?

Vad gör man när "inspirationen" för jobbet tryter, deadlinen fortfarande ligger långt fram i tiden och verktyget man använder lämpar sig utmärkt för så mycket annat?
Skriver inlägg som detta så klart, om så viktiga frågor som kinesiska skitprodukter och teflon.

Av zambierna (nejnej, skulle aldrig falla mig in att generalisera) uppfattas kinesiska produkter som något av det sämsta som finns. Det finns massvis av dem, precis som i nordeuropa, men här är de av så ofantligt mycket lägre kvalitet. Att det är kinesiska fabriker som tillverkar prylarna som säljs under stora "kvalitets"varumärken på andra marknader, av kvalitet lika hög som någon annan, märker man inte här, där den sortens butiker och varor knappt existerar.

Vi behövde en ny stekpanna, den belagda sorten, och jag var på Game för att köpa en. Den enda som verkade vara av någotsånär vettig kvalitet var alldeles för stor, och eftersom jag inte orkade åka till ytterligare en affär blev det ett trepack stekpannor i tripp-trapp-trull-storlek, för en lägre totalkostnad än vad den enskilt förpackade kostade.

Det första som hände var klistermärket som deklarerade att inget fastnar på ytan inte gick att få bort. Från ytan där inget fastnar. Så småningom, efter att testat diskmedel, fönsterputs och till slut oljesmörjspray lyckades jag gnugga bort limmet under klistermärket, diskade av pannan och började steka chorizos.

Genom den lövtunna botten spred sig inte värmen direkt jämnt, vilket förstärktes av att det var på gaslåga (strömavbrott) jag lagade mat. Så mina korvar blev rätt svarta runt mitten och ljumma i ändarna, vilket inte är precis vad man vill ha i Afrika, där matvaror blir dåliga väldigt mycket fortare än i norden. Nästa upplevelse stekpannan bjöd på var i diskhon, där handtaget helt enkelt gick av på mitten när jag diskade. I den rengjorda stekpannan kunde man därefter se att non-stick-beläggningen hade försvunnit på varje ställe en korv legat, vilket givetvis innebär att vi hade ätit en massa hala kemikalier, blandade med dijonsenap.

Inga kommentarer: