torsdag 24 april 2008

Cape Town

Nä, jag ska inte skriva en hyllning, inte ännu iallafall. Varenda människa jag träffat som varit i Kapstaden, och i Zambia träffar man rätt många sådana, är lyrisk över skönheten i landskapet, maten, vinet, shoppingen, klimatet och prisnivån. Så vad gör man när dollarkursen ger trevliga flygbiljettpriser, det behagliga klimatet vid kusten varar ytterligare några veckor och man kan jobba varhelst det finns ström till laptopen och hyfsat med internet?

Om knappt två veckor lämnar jag den enorma villaförort som Lusaka allt som oftast känns som och åker ut till vår lilla skruttiga flygplats och väntar på att den lilla affärsjeten från Airlink ("Freedom of the African Sky") ska ta mig till Johannesburg där South Africans större plan ska ta mig vidare till Kapstaden. Som för övrigt M, vår palestinsk-zambiska bekant, beskrev som en stad där alla är gay. Och la till "Out of seven men i Cape Town, one is straight". Hur det nu än är med den saken kan det ju vara befriande med ett litet modernare samhälle, i Zambia är homosexualitet mellan män olagligt, och förekomsten av homosexualitet förnekas intensivt. Jaja.

Eftersom det är lågsäsong i Kapstaden så här strax före vintern tänkte jag chansa på att hitta ett schysst ställe att bo och arbeta på när jag väl kommit dit, det bör finnas goda möjligheter att förhandla om pris tänker jag mig. Så det blir dagar fyllda av rapportskrivande följda av kvällsmål på bra restauranger, och kanske en liten promenad längs vattnet.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Det låter ju grymt skönt, men vad jobbar du med nu?

Petter sa...

Jag skriva rapport åt Naturskyddsverket, micket lång och fin.