torsdag 21 augusti 2008

Kompisar och kräftor

Imorgon förmiddag ska jag köra ca 60 km söderut, strax före kafuefloden svänger jag av till vänster och kör en grusväg i ytterligare ca 15 km. När jag har betalat mig in på det lilla picknickområdet och kört under den upplyftade (som det står på varningsklistermärket på svenska gaffeltruckar :-)) bommen hoppas jag att Chris är där nånstans. Och framför allt hoppas jag att Chris har de 100 kräftor jag beställde för en dryg vecka sen.

Det finns alltså kräftor i den stora kafuefloden, och såvitt jag kunde bedöma var det väldigt lika de svenska (dvs turkiska, amerikanska, kinesiska etc) när vi bjöds på grillade och persiljespäckade kräftor för ett antal veckor sedan. Planen är att koka de små asätarna imorgon eftermiddag och bjuda 10-15 vänner på kräftskiva på lördag. Vi är dessutom väl försedda med rekvisita (akvavit, fåniga hattar och girlanger) eftersom vi har goda vännerna J & A på besök, som hade med sig prylarna från Sverige. Mer om detta på t ex söndag.

Den här bilden kommenterade N så fint på facebook med "Four nations, one Zambia!", vilket kan behöva tilläggas är en parafras på den officiella sloganen "One Zambia, One Nation" som syftar på enigheten och det fredliga förhållandet mellan stammarna i landet. Och så då länderna: Storbritannien, Jordanien, Sverige och Finland.

Inga kommentarer: