måndag 25 augusti 2008

Go North

Jag är inte hemma, jag är i ett ljusblått rum med fula möbler i norra Zambia. Den kära hustrun ska hålla i en workshop för nyligen föreningsengagerade ungdomar i Zambias näst största stad, Kitwe, och idag körde vi hit. Hit är mitt i kopparbältet, som regionen i norra zambia och en mindre del av Kongo (DRC) kallas.

Knappt 40 mil från Lusaka på en bra väg (men inte mer än en fil åt varje håll) sitter jag nu i soffan i vårt rum, som faktiskt bör kallas svit, mitt i ett gigantiskt kristet område av kyrkor och olika kristna föreningar. Det är på såna här ställen det finns konferensmöjligheter till ett pris som även mindre organisationer kan palla med, så det är här på Mindolo Ecumenical Foundation som As workshop ska pågå under tis-tor. Vi är alltså även inkvarterade här, jag som den medföljande maken utan egentligt syfte (förutom blasfemiskt sällskap åt A och möjligheten till egna upptäcksfärder i en ny del av Zambia).

Visserligen ska jag jobba en del härifrån, både slutfixandet av ett NV-uppdrag och lite annat, men jag tänka hinna med ett besök på ett ställe ute i skogen som tar hand om schimpanser som behöver vård, odh kanske till och med en sväng in i Kongo om det är möjligt/inte för dyrt.

Om Kitwe och denna gruvindustridominerade del av Zambia ska jag helt klart skriva mer om, det lilla vi såg idag när vi rullade genom stan strax före solnedgången påminde om miljöer som man kan tänka sig fanns i 1800-talets industristäder i Europa.

Inga kommentarer: