torsdag 14 augusti 2008

T-shirts i skärningen mellan miljö och "utveckling"

Över några drinkar på chit chat igår lanserade engelska kompisen K ett antal förslag på vad hon skulle vilja trycka på t-shirts här i Zambia. Till exempel "I married my cousin in Mazabuka", och då är alltså Mazabuka ett litet samhälle ett par timmar från Lusaka, med rätt många vita farmare.

Även om jag kanske inte fastnade för alla Ks förslag på texter är idén att trycka t-shirts och sälja dem här lysande - det är nämligen INGEN annan som gör det. Visst, fula och tantiga t-shirts med ett lejon eller "safari" på går säkert att köpa dyrt på lodgerna, men i stan finns ingenting. Inte ens en turistig t-shirt med det lokala ölmärket på.

Så idag tog jag bågen och körde runt i stan och letade efter företag som trycker t-shirts. Ganska förutsägbart hade de få jag hittade bara stora t-shirts i 80-talsmodell, dessutom gjorda i Kina. Jag har hört att Zambia en gång i tiden hade en rätt stor textilindustri och letade runt på nätet tidigare ikväll. I en bra rapport från en kenyansk organisation finns en genomgång över samtliga led i den zambiska textilindustrin, som idag framför allt utgörs av bomullsodling. Men ett intressant stycke handlar om varför textilindustrin här numera knappt existerar längre:

Second hand-kläderna är alltså oftast sådana som skänkts bort i iländer, och det är visserligen ingen nyhet att sådana kläder förstör lokala marknader, men det blir väldigt mycket tydligare när man är här. Min spontana reaktion var "klart inte såna kläder ska dumpas här", men följdes strax av tanken "men resursslöseriet då? det är ju jättebra om kläder kan återanvändas istället för att eldas upp, då slipper man en massa onödigt utnyttjande av jord, vatten och energi". Och även om det inte tar många sekunder för mig att komma fram till att det snarare är överkonsumtionen av kläder i nord som behöver ändras än att de avlagda kläderna bör återanvändas tycker jag det finns en problematisk kärna. Bristen på tekniköverföring från nord till syd gör att lokal produktion här oftast är mycket miljöfarligare och mer resurskrävande än motsvarande produktion i t ex Sverige - men vem har rätt att förneka människorna här de produkter och den arbetsmarknad som är resultatet?

2 kommentarer:

bigsis sa...

Som vanligt är det intressant att läsa dina inlägg!! Men visst låter det som en kul idé att trycka lite coola t-shirts!

Har precis kommit igång att jobba, och därmed läser jag på din blogg nästan varje dag. Under sommaren blev det tyvärr inget alls. Va på landet mycket och när jag va hemma ville jag inte sitta framför datorn.:-)
Kram på dig o Anu

Unknown sa...

Ja, lägg då dessutom till att de kläder som säljs i "i-länder" alltför sällan är tillverkade där utan snarare bär lappen Made in China och knappast produceras särskilt miljövänligt. Först skjutsas de från Kina till Europa och sedan dumpas de i länder som Zambia. Hmm...