måndag 11 augusti 2008

Ska jag köpa den här bilen?

Det står en bil på parkeringen en bit bort från caféet där jag sitter. Den är svart, liten, engelsk, fyrtio år gammal, i rätt taskigt skick, svintuff och till salu. Jag såg den i förrgår på Arcades och bytte några ord med säljaren, en zambier som inte hade råd att göra i ordning den. Idag ringde jag honom för att höra om jag kunde kolla på bilen i dagsljus, vilket jag alltså just gjort. Och till och med provkört.

Fast det var en ganska läskig upplevelse eftersom bromsarna knappt fungerar. Karossen är rätt okej, klart man skulle kunna lacka om, men man måste inte. Sprickan i framrutan skulle man nog vilja åtgärda, dvs försöka få tag på en ny ruta. Motorn är en nyligen insatt gammal toyotamotor som inte lät alltför pigg, och kändes rätt trög när jag körde. Ett hjul är i rätt dimension, de andra något för stora. Eftersom vi är i Afrika är inte rost något större problem, men visst såg det litet murket ut när jag tittade under bilen.

Jag missade nyligen en gammal motorcykel som var till salu, som jag hade börjat se fram emot att göra iordning de närmaste månaderna, men nu har jag alltså chansen till ett annat renoveringsprojekt. Inte för jag är en så himla erfaren bilmekaniker, framför allt inte på engelska bilar från 60-talet, men man kan ju lära sig...

Till de flesta bilresor jag gör i Zambia skulle den passa utmärkt, dvs till och från affären, krogen och nån enstaka helgutflykt. Och vara duktigt mycket roligare än den Nissan almera jag får använda på nåder från Forum syd.



Säljaren har begärt 15 miljoner kwacha, dvs knappt 30 tusen svenska, men lämnade direkt utrymme för ett visst förhandlingsutrymme. Så vad säger ni, ska jag slå till?

11 kommentarer:

Mute sa...

klart du ska köpa. men 30k är lite mycket tycker jag. för det får man 10 stycken av min Renault 19, 1991, som jag nyligen sålde för 3k, fullt fungerande, och med alla hjul lika stora...

Petter sa...

Good point, det är ju litet svindlande att jag skulle kunna äga 10 stycken renaulter. Var skulle jag parkera dem liksom?

Bakvattnet sa...

Håller med! Svinsnygg. Men tycker också att det låter lite dyrt med med 30 papp. Är det klart med ett ytterligare år på plats? Isf finns inget att tveka om tycker jag.

Neil Young rockade för övrigt röv i gbg i helgen. Satan så bra!

Petter sa...

Nja, år två är fortfarande osäkert, så det skulle ju kunna bli lite tajt med tid. Men jag googlade MG Midgets igår och det finns iallafall gott om delar att få tag på. Ett rullande ex i halvokej skick verkar kosta minst 30k i UK, dubbelt så mycket i Sverige, men skicket på det här aset är långt under halvokej. Ska erbjuda honom hälften och se vad han säger.

Mattias sa...

Detta ar en skrothog min broder - kom hit och du kop en istallet. Du kan fa en begad MGB i riktigt bra skick for de pengarna, kolla ebay.co.uk

Petter sa...

Det är så det är att leva i ett u-land: Man får nöja sig med skrot och dessutom betala dyrt för det.

Men visst, jag håller med, det är för dyrt. Jag ringde nyss säljaren, han kunde tänka sig 3000 usd, men jag sa max 2300 (8 miljoner kwacha), får se om han ringer tillbaka när blir mer desperat...

Anonym sa...

Coooooolaste bilen!!!!!
En sån som man bara måste äga! Förstår att du är sugen. Men utan att veta alltför mycket om ämnet så låter 30k lite mycket i mina öron också. Ska säga till M att kolla din blogg så han kan bli lite avis :-). Undrar verkligen hur lång tid det kommer ta innan Hulken åker på gatorna igen...
Kram
H

Petter sa...

Eller hur?
Nu återstår alltså bara väntan på att säljaren ska acceptera mitt låga bud...

Vet du förresten hur det gått för M:s far med hojen?

kram

bigsis sa...

Hojen har körförbud... vet inte varför, vet att M och han höll på att försöka laga nåt men att de inte fick det att funka.
Kram

il capitano in america sa...

Hmm, jag är något skeptisk, du blir ju värsta kolonialgreven... Låt mig tala till dig på ditt eget språk: det är en Toyotamotor. Låt mig tala på den ängsliga lillebroderns: om ni ska pysa från landet för gott och du inte får sålt den då vad ska du göra dådå?
Å andra sidan verkar det vara människors dumhet som för dem till bäst och roligast platser... Så det kanske bara är att köra :)
kram, K.

Anonym sa...

Käre bror,
tack för råd, men som du vet ska jag gå genom livet som den som köper roliga motorfordon och säljer dem med förlust. Kanske dock inte i det här fallet, eftersom säljaren fortfarande inte accepterat mitt bud.