måndag 23 juni 2008

Midsommarissimo

Vi missade den officiella mottagningen hos ambassadören den 6 juni, så för att få litet sill gick vi till midsommarfirandet på svenska skolan i Lusaka. Knappt 30 svenskar, några finlandssvenskar, ett par danskar, en norska - och några zambiska nannies.

Stången majades i god ordning, även om ett mindre svenskt inslag dök upp: En kamelont som klev runt på kvistarna vi just hade täckt stången med. De är tydligen ganska vanliga här, även om jag har bara sett en enda tidigare.

Sen var det dags för dans. Jag tror inte jag har dansat runt en midsommarstång sedan jag var hälften så lång som jag är nu. Nån sa "Vi äro musikanter!" och jag tänkte att jag inte har en aning om texten. Men den satt där, benhårt inpräntad i nån minnesbank från lågstadiet. Jag trodde att de flesta av småbarnsföräldrarna med liv och lust skulle stämma upp och hoppa runt, men alla verkade ungefär lika generade över vår nationella tradition. Intressant upplevelse.

Kvällen fortsatte med grillning hos finländarna, sen en spelning med lokala rapparen CRI$I$ på Blue Bridge. Uselt PA, entusiastisk publik, väldigt usa-influerat och tyvärr, playback. Uppvärmaren Slap Dee rappade live, men hypotesen är att stjärnan själv inte ville riskera att låta sämre än sin UK-producerade platta.

Vi återvände till finländarna som hade gjort en brasa i ett hörn av jätteträdgården, så dagen efter luktade kläderna som efter en strandfest i tylösand 1990.

Inga kommentarer: