tisdag 24 juni 2008

Jorden, sanden, solen

En av de saker som jag tror har satt sig hårdast som intryck från tiden i Zambia hittills är den röda jorden. Som gör sig påmind som fint damm överallt. Man har det på skorna och byxbenen, det lägger sig på tangentbordet, det täcker solcellerna på taket så att man måste tvätta dem varannan vecka, givetvis blir bilarna och motorcykeln täckta av det, men framför allt ger det allting en sådan varm ton.

Både idag och igår har jag kört ett par timmar med motorcykeln utanför Lusaka, på vägar långt ifrån asfalterade, dammigt röda och fulla av hål och stenar. Den låga "vinter"solen förstärker färgerna, ju närmare kvällen det blir, ju varmare blir färgerna. Färgen på jorden varierar från tydligt röd till ganska gul, men det är den varma gula tonen.

Jag blev tydligt påmind om den röda jorden och lantligheten i Lusaka när jag joggade i Kapstaden för någon månad sedan. I den medelhavslika asfalterade staden sprang jag fram i skor som var långt ifrån sitt ursprungs vita färg, istället jämnimpregnerade med Lusakas röda vägkantsdamm.

Inga kommentarer: