måndag 2 juni 2008

The Great Wall of China

Vi har varit ett dygn i Kina och det känns mycket bra. Från lantligheten i Lusaka blir det litet som att komma hem, med allt stadsliv och modernitet. Och mitt i Beijing är skillnaderna mot Sverige-Europa mycket mindre än vad jag hade förväntat mig. Gatubilden är inte så fasligt annorlunda, människorna har varit minst normaltrevliga än så länge och på vårt hotell verkar hela personalen prata engelska.

Flygresan var väl sisådär, med först byte i Addis Abbeba och sen mellanlandning utan avstigning i Delhi. Men ett hotell med några av de skönaste heltäckningsmattor jag har satt mina fötter på var ett behagligt förstaintryck.

Idag har vi mest promenerat, hamnade i ett lågbebyggt bostadsområde och sen på en gata med små trendiga klädaffärer. Tog en taxi till Dragonfly, massagestället som M rekommenderat och fick huvud, axlar och fötter masserade - samtidigt. M är killen jag känner från gymnasiet, han bor och jobbar här med flickvän, vi åt på schysst italienare och drack drink på takterrass tidigare ikväll.

Det byggs så klart enormt mycket, genom taxifönstret såg vi fler riktigt snygga byggnader och den här var en av dem.

Visserligen ska vi iväg och kolla muren på onsdag, men titeln syftar inte på det utan på censuren i Kina. The Great Wall of China är vad blockeringen av webbsidor populärt kallas, och på listan över blockerade webbplatser finns den här bloggen. Och framför allt alla andra bloggar. Det tog ungfär en minuts googling och två minuters fix i datorn för att komma runt den spärren. Så att jag kan skriva det här inlägget tackar jag väldigt varmt Ryan för, som skriver på den här sidan: www.lostlaowai.com

Inga kommentarer: