fredag 11 juli 2008

In the bush, lyxvarianten

När minneskortet i kameran var fullt efter tre dagars nationalparksliv bytte jag ut det mot ett tomt. Och det var det sista jag såg av det minneskortet. Så alla fina bilder finns nu endast inuti en liten blå plastbit som är spårlöst försvunnen. Som tur var hade jag med den gamla stora kameran, så en rulle analoga bilder har precis kommit ur framkallningen. Bilden nedan är från vår camping i Mukombo.

Efter vår campingnatt i utkanten av Kafue nationalpark fortsatte vi med bilen på den stora asfalterade vägen som skär tvärs igenom parken, från öst till väst, mot staden Mungo och den angolanska gränsen. Efter bara en liten stund korsade fem antiloper vägen en bra bit framför oss, strax därefter två vårtsvin och litet senare ett lejon. A körde och hade ögonen riktade framåt, jag spanade åt sidan och hann därför bara se den mäktiga katten en sekund innan den försvann i det höga gräset vid sidan av vägen.

Vi lämnade den stora vägen efter ett par mil och körde 60 km norrut på en liten skruttig väg med fint damm som växlade mellan nästan vitt till gult till rött. Många antiloper längs vägen, några vårtsvin, men inga elefanter eller fler kattdjur.

Lufupa som var vårt mål visade sig vara en stor anläggning med en campingdel (där vi visste att ett sällskap av bekanta från Lusaka hade slagit läger), en restaurangdel, några "stugor", en massa serviceområden för fordon, guider och allt annat som krävs för att hålla en rörelse igång mitt i skogen. Och så då de "safaritält" som vi hade bokat ett av. Nu var det inte alls några safaritält utan apläckra "byggnader" i form av en sorts ram som var klädd med en duk upp till knähöjd och sedan endast myggnät upp till taket, som också var en mörkgrön duk. Formen var en lång rektangel som innehöll en stor dubbelsäng med tjocka duntäcken, ett skrivbord och bakom den avdelande stora garderoben en badrumsdel med dusch, designhandfat och toalett. Svårt att förklara, men ett riktigt läckert sätt att bo på. Vi hade bokat två nätter och var glada för det.

Vi blev litet försenade till fisketuren eftersom en elefant hade gått in på området och blockerade gångvägen. Inte ett djur man försöka smita förbi precis. Så efter en stunds resultatlös väntan gick vi tillbaka till vårt ställe, hämtade bilen och körde den litet längre bilvägen till huvudbyggnaden. På bilden syns även solfångar- och solcellsgrejerna som varje stuga/tält hade. Den slätare delen till vänster är solcellerna som laddar ett bilbatteri, som i sin tur ger ström för all belysning man behöver. Den högra delen värmer upp vattnet som samlas i tanken på toppen, som en vanlig varmvattenberedare.

Mästerfiskaren på bilden (notera även de snygga trädgårdsstolarna) drog upp den största gädda vår guide hade sett, men eftersom vi som sagt saknar ett minneskort är bildbeviset borta...

Impala, den vanligaste sortens antilop i Zambia.

På vägen hem stannade vi i lilla staden Mumbwa för lunch. Bilden visar stället vi åt vår flottiga måltid på, och är en väldigt typisk restaurang i Zambia.