onsdag 2 juli 2008

Eurocentrisk fundering

Det är sommar i Sverige och resten av Europa. Det är årets varmaste period och dagarna är som längst. Motsatsen stavas vinter och är kall och mörk, iallafall norrut. Långt ner på södra halvklotet är det just nu vinter, antar jag. Men litet högre upp, fortfarande en bra bit från ekvatorn dock, vad är det där? I Zambia alltså.

Det rent astronomiska, att dagarna är som kortast den här årstiden och att de är som längst runt jul, är det ingen tvekan om. Men det är inte vinter här för det. Till skillnad från den varma perioden i augusti-oktober och regnperioden i november-april är detta den kalla perioden. Men jag har aldrig funnit att det funkar att säga det till någon från Europa. Som endast tänker i banor av sommar och vinter, med lite vår och höst emellan, precis som jag själv gör. Man behöver liksom förklara hela årets olika perioder och sedan precisera var vi är just nu.

Det är givetvis inget stort problem, men jag skriver om det för det gör mig uppmärksam på hur fast jag är i synsätt jag vuxit upp med, och hur benägna vi från Europa är att försöka inordna resten av världen i vår modell, oavsett om den passar eller inte. Jag har inte stenkoll på världsbefolkningens spridning över breddgraderna, men det skulle inte förvåna mig om majoriteten bor på ställen där det inte finns vår-sommar-höst-vinter. Det som gäller där vore ju då den mer normala utgångspunkten för hur vi beskriver årstider, vilket rimligen skulle innebära många olika varianter, beroende på kuster, inland, bergskedjor, öknar och altituder. Och så då breddgrader förstås.

Inga kommentarer: