fredag 4 juli 2008

Död eller levande?

Jag sitter mitt i den intressanta situationen att inte veta om presidenten i landet jag bor i är död eller inte. Igår strax efter 12 fick vår hemhjälp Mercy ett samtal, så fort hon avslutat det kom hon fram till mig och sa "Our president has died!". Det var hennes man, som är polis, som hade ringt och berättat. Några minuter senare fick jag ett chatmeddelande från K på danska ambassaden med samma nyhet. Hon refererade även en kollega som sagt att det nu blir vicepresidenten Rupiah Banda som tar över.

Liten bakgrund: För några dagar sen fick Levy Mwanawasa (Zambias president) en stroke i Egypten där han var för ett möte med Afrikanska unionen. Han lades in på sjukhus där och verkade återhämta sig. Men i förrgår flögs han till ett militärsjukhus i Frankrike för vidare vård.

Givetvis började jag kolla nyhetssajter på nätet, BBC hade ingenting, ingen av de svenska heller, så jag tänkte att det väl var superfärskt. Jag brydde mig inte ens om att kolla de zambiska, som förutom halvhyfsade lusakatimes.com bara utgörs av de största tidningarnas webbplatser, där den enda som är någotsånär fristående från regeringen tar betalt för allt innehåll utöver rubrikerna. A kom hem för lunch och kunde berätta att Reuters hade en kort artikel om Mwanawasas död på sin webb, som tydligen citerade en sydafrikansk radiostation som i sin tur hört nyheten från en tjänsteman på the Zambian High Commission i Sydafrika.

Hmm, tänkte vi, är han död eller?

Regeringen här har ingen webbplats, det finns liksom inget naturligt ställe att leta efter sådana här nyheter på i Zambia. Vi försökte hitta en radiokanal med nyheter, men det var bara musik överallt. Till slut kom det ett inslag på Radio Phoenix, som jag tror är den statliga poppiga musikkanalen, där presidentens fru citerades om att presidenten visst det levde. Vi resonerade litet om varför man skulle vilja att den ena eller andra nyheten spreds, och landade inte i något tydligt. Att de vid makten idag skulle vilja fördröja ett besked om presidentens död är dock helt klart, eftersom det skulle ge dem mer tid att ordna upp situationen till sin fördel.

Senare på kvällen träffade jag några bekanta, varav flera ambassadanställda med bättre kontakter och mer kunskap. T från brittiska ambassaden berättade att han fått reda på nyheten under morgonen, och att de flesta ministrarna blivit informerade om presidentens död under morgonen. A från irländska ambassaden (dock född och uppvuxen i Zambia) kunde konstitutionen bättre än oss andra och kunde berätta att sedan 1996 träder vicepresidenten in vid presidentens död, på obestämd tid, dvs fram till nästa ordinarie val. Vilket är en lång tid, två år.

Det var ingen som trodde sig veta hur det låg till, även om de flesta lutade åt att presidenten sannolikt var död, eller åtminstone döende, t ex hjärndöd men kvar i livet med hjälp av maskiner.

Idag har inte så mycket nytt framkommit, förutom att informationsministern sagt att presidenten är helt okej och ska genomgå en undersökning under dagen. Och på de flesta radiostationer läser de upp inskickade sms som alla önskar presidenten ett hastigt tillfrisknande. Jag köpte en tidning (den mest oberoende), men den hade bara en artikel där presidenten fru Maureen är citerad. Föga trovärdig.

Fortsättning lär följa.

Inga kommentarer: