onsdag 7 maj 2008

Kapstaden, första intryck

Det är ju på holländska allting! Så kändes det när jag satt i minibussen på väg till stan från flygplatsen, medan vägskyltar och fasadreklam gled förbi på afrikaans. När jag gick omkring igår eftermiddag för att kolla hotellalternativ höll jag dessutom på att missa en gata eftersom jag bara såg den afrikaanska gatskylten, och var inte snabbtänkt nog att översätta namnet till det engelska jag letade efter.

Med ett Lusaka-perspektiv är Kapstaden höjden av urban civilisation, med trottoarer, mängder av caféer, affärer, höga byggnader och vanliga bilar (inte monstruösa landcruisers). Visserligen betydligt osäkrare än LSK efter skymning vad jag förstår, men jag klarade mig orånad på vägen till och från restaurangen igår kväll. Och vilken restaurang! Lätthalstrad lax till förrätt och en underbar ricotta- och spenatpasta till huvudrätt, ett glas chardonnay som väl inte var så märkvärdigt, men en shiraz som aldrig satt sin fot på någon restaurang i LSK.

Nu ska jag gå ut från mitt (charmiga) kyffe och äta frukost, samt kolla två andra boendealternativ.

Inga kommentarer: