söndag 25 maj 2008

Energikonsulten

På ett ytterst småskaligt sätt har jag tagit klivet (myrsteget) in i biståndskonsulternas värld. Jag gör ett litet jobb åt den svenska organisationen Forum Syd Southern Africa, som råkar vara min frus arbetsplats. Det handlar om energi, tyst och fin energi som man kan använda när ett av de frekventa strömavbrotten slår till. Det är ju litet svårt att jobba utan el, laptopbatterierna räcker visserligen ett tag, men det hjälper föga när filservern, skrivaren och internet är döda.

Så eftersom jag redan gått igenom processen med att köpa ett backup-system till vårt hus, baserat på solceller, har jag skaffat mig en kunskap om det lokala utbudet och vad man behöver tänka på.

Nu kommer jag inte att rekommendera Forum Syd solceller, i deras fall är det mer effektivt att köpa ett batteribaserat backupsystem som laddas direkt från nätet, under de tider det finns ström.

Jag vill tillägga att den här sortens täta strömavbrott och den begränsade effekt som backupsystemen oftast har är ett ypperligt sätt att bli medveten om hur mycket ström man faktiskt använder, och inte minst, att det inte är så mycket ström som behövs för det viktigaste - det går alltså att spara en hel del.

2 kommentarer:

Bakvattnet sa...

Aha, vad kul! Jag var på hearing om ekodesigndirektivet idag som energimyndigheten anordnade. Det mesta kändes dock rätt luddigt för tillfället men alltid bra att hålla sig uppdaterad.

Petter sa...

Litet fler seminarier, hearings eller vad man nu vill kalla dem hade inte varit fel här. Visserligen finns det en hel del workshops (och en viss workshoptrötthet), eftersom det hålls en hel del sådana FN-organiserade, men de är ju normalt sett mycket smalare, med bara direkt inblandade. Så är man inte en av dem finns det inte så mycket.

Efter Kina blir det nog mer seriöst uppdragsletande för min del, Klimp 2008 är ju klart.