fredag 10 oktober 2008

Zimsalabim!

Mellan 7 och 19.30 var jag på MacFarlanes verkstad idag. Ägaren Bobby (bilden) hjälpte mig till och från, liksom ett par av hans anställda mekaniker. Resultatet blev faktiskt ett hittat och åtgärdat fel, via en tämligen långtgående demontering. Så min planerade långhelgresa till Harare ser ut att bli av, med ett dygns försening och en bortrationaliserad natt på schyssta lodgen Kanyemba precis före gränsen till Zimbabwe. Imorgon i gryningen bär det av, 150 km till gränsstaden Chirundu, sen knappt 400 km i Zim för att nå Harare strax före skymningen. Tid behövs för gränsen med omfattande pappershantering för fordon, vägspärrar med mutsugna poliser, bensinjakt bland torrlagda mackar och allt annat som kan tänkas hända på vägen. I packningen kommer det att finnas 1,5 ombyte, verktyg och vatten.

Ett tag efter att den här bilden togs var det dags att provstarta hojen efter färdig ihopsättning. Det gick inte. Förnyad isärtagning visade en kabel som klippts av när en skarp kåpkant skruvades fast, så lite fogning och tejp senare kom det en efterlängtad smäll ur avgasröret när all den oförbrända bensinen antändes.

Jag tar inte med nån dator till Zim, mest för att inte bli tagen för journalist eller riskera stöld/beslagtagande, så det lär inte bli nåt mer uppdaterat här förrän jag är tillbaka i Zambia på måndag eller tisdag.

5 kommentarer:

Bakvattnet sa...

God tur! Hoppas att du får en kanontripp kompis!

Petter sa...

Så jävla fin var den! Blev helt inspirerad att köra till fler ställen med hojen, det var enklare än jag föreställt mig.

Bakvattnet sa...

Oj, nu blir det mycket åka av. Jag har sålt in dig som potentiell projektledare/partner för en intressant/lokal/småskalig/entreprenöriell idé som redan fungerar bra i både Tanzania och Uganda. Träffade en trevlig äldre man på ett frukostmöte imorse som tyckte att hans befintliga företag var som ett självspelande piano så han har engagerat sig åt detta andra projekt istället och det verkar väldigt intressant.

Petter sa...

Det låter ju spännande, du kanske kan tänka dig att berätta mer i ett mail eller över skypen?

Bakvattnet sa...

Ja