söndag 19 oktober 2008

Valobservation med andra ord

Idag kom ett mail med den preliminära indelningen av samtliga valobservatörer i EUs regi. Vi har blivit ihopparade två och två, där de har försökt blanda nationalitet och kön, vilket lyckades till hälften i mitt fall. Min observationskompis heter Kim, är fransman och av manligt kön. Jag känner inte honom sen tidigare, han jobbar på ett internationellt flyttföretag i Zambia vad jag kan se.

Enligt brittiske kompisen M som jobbar för EU-kommissionen här har det pratats fram och tillbaka om vad vi ska kallas, alltså vi frivillig-anmälda valobservatörer. Begreppet "observer" är tydligen reserverat för de helofficiella utsända observatörerna i EUs regi, som i det här hastigt påkomna zambiska valet inte riktigt hunnit formera sig och skickats hit. Istället för normala 60 personer är det istället 5 här. Därav öppningen för oss blandade utlänningar att hoppa in som något mindre officiella observatörer (som verkar kallas "monitors").

På måndag är det utbildning, ska bli intressant att höra vad det är man egentligen ska observera och hur man ska agera. Valfusk kommer det säkert att bli en del av, men sannolikt inte i avgörande mängd. Jag kan tänka mig att det är mer andra sorters oegentligheter, t ex formella brister i lokalernas utformning och bemanning, inflytelserika personer som uppmanar andra att rösta på ett visst sätt etc.

Själva valet sker om mindre än två veckor, just nu verkar den osympatiske populisten Michael Sata ligga bra till, vilket jag för det här landets skulle hoppas att han inte gör den 30 oktober. Om man nu som neutral valobservatör får ha och skriva sådana här åsikter...

12 kommentarer:

Anonym sa...

very cool.

Anonym sa...

haha.

Anonym sa...

i think you add more info about it.

Anonym sa...

help me.

Anonym sa...

thats amazing story.

Anonym sa...

what happened to the other one?

Anonym sa...

not bad.

Anonym sa...

very clever.

Anonym sa...

goddagens. om du inte visste kommer vår underbara handelsminister ewa till er denna veckan. hon har för övrigt startat en blogg med det underbara namnet frihandelsministern: http://frihandelsministern.wordpress.com/ kan nog bli en klassiker. nu börjar hon med en afrika turne, för att, som hon säger: det finns en sån väldig potential där att handla. och vilken underbar tillväxt! hon är fin hon.

Petter sa...

jo jag hörde i förra veckan att Ewa B var på väg hit. Tror inte jag kommer att märka av henne dock. Däremot såg jag en nyhetsnotis om att de vill öka nyttan för svenska företag av biståndet. Kanske inte rikigt den aspekt av bistånd som det är viktigast att utveckla...

Anonym sa...

Det känns som att svenska företag klaras sig ganska bra själva att "handla" med afrika...
men vilka är alla dessa som skriver kmmentarer ovan???
HElena

Petter sa...

det är bara automatgenererad spam, eftersom jag tagit alla jobbiga verifikationsgrejer kan de hamna här, men man får ignorera dem...
(för många meckiga musklick på slö uppkoppling för att jag ska orka deleta dem)