onsdag 8 oktober 2008

Tur eller otur?

Jag undrade om jag hade spänt muttrarna ordentligt till bakhjulet igår kväll, det vinglade liksom till när jag svängde ut från Sable Road på väg hem från finska J som jag just köpt en liten gps av. Ingen skevhet syntes de resterande två hundra metrarna hem, men däremot såg jag någonting annat på asfalten bredvid mig när jag svängde runt på vår uppfart: Olja.


Victoria falls from natovarlden on Vimeo.

Inte så lite heller, det rann i princip ur motorns undersida. Lite kvällsmek gav det dystra beskedet att det inte var något så enkelt som en lättåtkomliga lösa skruvar, så jag packade ihop och inväntade onsdagens dagsljus. Som ni kanske vet har jag planerat en motorcykelresa till grannlandet med mongopresidenten över helgen, så om det var bra att hojen pajade ett par hundra meter från hemmet eller en satans otur att den gick sönder precis nu när jag verkligen skulle använda den vet jag inte riktigt. Ett dåligt omen är att jag saknat en sladd till oljetrycksvarningslampan i en vecka, så det var rätt mycket tur att jag märkte läckan i tid för att undvika en helförstörd motor.

Mer mekande, läsande i verkstadshandboken och en provstart efter påfylld olja visade bara ännu tydligare det jobbiga faktum att oljeläckan verkade komma från en plats så långt in och undertill att en demontering av hela växellådan verkar nödvändig. Det är inget jag gör på min smutsiga uppfart med två skiftnycklar och handfull andra verktyg, så denna dag har jag jagat mekaniker i Lusaka. Det finns en officiell bmw-verkstad där jag är lite tjenis med Alfred som är av de äldre mekanikerna, så jag körde dit för att kolla om de kunde ta in hojen. Vi snackade lite, jag förklarade vidden av mekandet och han tog oss till sin chef - som sa "Tyvärr, vi är bara licensierade för bilar, så jag vågar inte röra din motorcykel". Efter en eftermiddag i andra verkstäder som antingen vägrade andra märken än deras egna (Honda) eller sa att de nog bara skulle förstöra hojen pga bristande kunskap (Yamaha) hamnade jag på Bobs verkstad. En institution i motor-Lusaka och bekant med den förre ägaren till min båge. Självaste Bob kommer hem till mig imorgon efter lunch för att kolla på läckan, jag håller tummarna för att en snabb lösning kan vara möjlig och min Zimbabwehelg inte är körd för den här gången.

Inga kommentarer: