I fredags åkte jag till försäkringsbolaget och köpte den obligatoriska tilläggsförsäkringen, eftersom fordonsförsäkringar här bara gäller nationellt. Jag ordnade också med kopior på alla tänkbara identitetshandlingar, både på mig och på motorcykeln.
På samma kontor som Anu jobbar zambiern E, som gav mig tipset att sticka hemifrån kl 6 idag, så att jag skulle komma först av alla till Ridgeway Campus, där de gör den visuella besiktningen av hojen, dvs kollar att ramnumret är detsamma som står i papprena. Det är det första steget i processen att få en "interpol clearence", alltså ett intyg på att motorcykeln inte är stulen, tillhör mig och får tas ut ur landet.

Efter inspektionen var det så dags att köra några hundra meter till det kontor där betalningen (23400 kwacha, ca 50 kr) skulle göras. Med fina signaturer på min blankett och stämplat kvitto var det därfter dags att åka till RTSA, det zambiska vägverket. Om det har jag skrivit förut, och det var lika mycket folk och köer den här gången. I rum nummer 17, dit jag stod och köade för att få min "Print out" hade den manliga tjänstemannen fått sällskap av en kvinnlig kollega i kritstrecksrandig dräkt. Det visade sig vara en lyckträff eftersom den kvinnliga vägverksarbetaren var där för att få något att hända. Istället för den lugna stil som brukar utmärka zambiska kontor närmast ryckte hon papprena ur händerna på de som kom in, smattrade in nåt nummer i datorn och lämnade över en färdig utskrift ca 30 sekunder senare.
Människorna runt omkring mig i kön var skapligt blandade, men unga män (sannolikt i bilimporterarbusiness) dominerade. I de flesta såna här myndighetssammanhang slås jag dock av hur osäkra många zambier verkar. Både om vad som gäller i detalj för just deras ärende, men också mer allmänt i myndighetskontakten. Det är väl kanske inte så konstigt med en stor landsbygdsbefolkning, låg utbildningsnivå och ett hierarkiskt samhälle, men det krockar lite med den känsla som finns i många länder med senvunnen självständighet. Alltså den positiva stil som jag klumpigt försöker sammanfatta i "Detta är VÅRT land, där VÅRA institutioner är till för OSS, alltså VI BESTÄMMER över våra myndigheter".
Efter vägverket var det dags för sista stoppet, centrala polisstationen på andra sidan stan, men förmiddagen hade sakta runnit iväg under köandet och väntandet. Vägverket ligger i industri- och mekanikdelen av Lusaka, där jag tidigare sett ett hörnhus som lockat en del:




Det blev min tur efter en kvart eller så och jag gick in i rummet. Där satt sju personer bakom fyra skrivbord i ett U, med ungefär två kvadratmeter tom yta i mitten. Där stod jag och ytterligare en tillståndssökare. Min pappershög ögnades igenom av de två kvinnorna på ena sidan som sedan häftade ihop dem och gav dem till mannen bakom ett av kortsideskrivborden. Han satte sin signatur överst, gav mig bunten och pekade på skrivbordet snett mittemot, där tre män satt i oklanderliga skjortslipsar. Lite mer kontrollerande följde, min motorcykels chassinummer såg lite för kort ut tyckte en, men den mer seniora sa att det ok eftersom det var just en mc. Innan mina papper räcktes över till mannen som satt ensam bakom det andra kortsidesskrivbordet blev de attackerade med ett hålslag. Uppenbarligen var det under nästa persons värdighet att göra hål, han satte bara in pappersbunten i en pärm, skrev ett nummer på dem som han sen sa åt mig att komma ihåg: T-2521. Numret skulle sedan upprepas för kvinnorna som jag hade börjat hela proceduren med, som nu tog emot betalningen på 100000 kwacha och skrev ut ett fint kvitto. Med kvittot fick jag uppmaningen att komma tillbaka imorgon kl 14.30 för att hämta ut mitt då färdiga intyg. Nöjd med dagens insatser åkte jag till ett hotell nere på Church Road som har en terrass där man kan hitta lite svalkande vind och en kall dricka.
1 kommentar:
hahah, som vanligt väldigt underhållande skrivet. Guuu vilken pärs med den där onödiga tidskrävande byråkratin... Och jag som tyckte det var lite bajsnödigt i Sydamerika där de absolut envisades med att vara tre personer på varje buss: en som körde, en som tog betalt och en som delade ut biljetter. Ibland kom det också ytterligare en person som stämplade den biljett man nyss betalt... Istället för att chauffören tog betalt vit påstigning, dvs the former sl-way, så skulle 1-3 personer klättra sig igenom den fulla bussen när den väl åkt iväg...
KRam
Helena
Skicka en kommentar