söndag 14 september 2008

När jakarandan blommar

Det finns säkert några fantastiska skildringar av det ljuslila överflöd som kantar gatorna när jakarandan blommar, träden växer ju på många håll i världen och har gjort så länge. Jag nöjer mig med att visa några bilder som givetvis inte kan förmedla den upplevelse man får här, där de lila blombladen täcker marken runt vår grannes bil, som om den vore en kunglighet och bara får stå på kronblad.

Överallt i Lusaka blommar nu jakarandan, vid en årstid när inte så mycket annat blommar. Det är snart i slutet av den varma och torra perioden, det har inte regnat ordentligt sen i maj.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Coooolt!! Jag har aldrig sett hur ett jakarandaträd ser ut. Bara inuti, så att säga. Vi har ju den där väggen i sovrummet som är i jakaranda. Snyggt träslag. Och väldigt fint även som träd alltså :-)
Helena

Petter sa...

När jag kollade vad det stod på wikipedia såg jag att trädet kommer från Sydamerika och är planterat i hela Buenos Aires, som ju är en snygg stad i sig själv - lär vara riktigt härligt under blomningen.