tisdag 30 september 2008

Frukostbilder

Vi åt frukost på altanen idag. Extra behagligt eftersom matbordet står ute sen i söndags, så man slipper sitta dubbelvikt i våra vanliga låga trädgårdsmöbler. På väggen några meter bort såg vi plötsligt en nästan halvmeterlång ödla med väldigt blått huvud. Feg som attan var den, försvann direkt när jag gick närmare för att plåta. Lite googlande gav beskedet att det var en blåhuvad trädagam, eller Southern Tree Agama (Acanthocercus atricollis) enligt en mer formell källa.

De ska tydligen gå att ha som husdjur enligt en sydafrikansk webbplats, men jag vet inte om jag har nån lust att leta upp mjölmaskar och mata den med, vilket rekommenderades.

När A hade gått till jobbet och jag satt kvar med datorn vid frukostbordet kom trädgårdsmästaren. Det finns en "serviceingång" till trädgården som han och andra husfixare använder. Vi hälsar vänligt och leende på varandra med byter inte så många fler ord. Han klippte buskar och vattnade det nyplanterade grönsakslandet med morötter och koriander, jag satt och försökte skriva. I datorns högra kant finns en radda boxar med temperaturer, onlinehämtade. Just nu är jag inte avundsjuk på någon annan i familjen.

morgontemp080930

2 kommentarer:

Bakvattnet sa...

Om du bara visste hur hög luften är i Stockholm idag. Hösten är lätt på topp 4 listan över favoritårstider. Inte för kallt så man behöver inte klä på sig ohemuliskt mycket, det är inte heller för varmt.

Petter sa...

Visst är de krispigt klara och kalla höstdagarna fantastiska, de är ju bara så satans få.