onsdag 23 januari 2008

Pure Zambian Pleasure

Tillbaka på Arcades, detta civilisationshelvete till shoppingcenter som man oundvikligen verkar hamna i så fort man behöver nåt som det är svårt att få tag på nånannanstans. I mitt fall el, som jag inte har någon hemma av, och jag vet inte om de har enorma dieselgeneratorer här eller om de bara tillhör en annan del av nätet där det finns ström.

På Arcades finns bland annat Spar, ni vet den där kedjan av mataffärer med en gran som en symbol (som jag alltid kommer att förknippa med barndomens familjeskidresor till Österrike, där det ofta fanns en liten kvarters-Spar), och på detta Spar som dessutom är en SUPER SPAR finns t ex det som jag inte hittat nånannanstans: Lågenergilampor med bajonettfattning. Visserligen bara med läskigt kallt ljus, men ändå, zambierna är förtjusta i starka glödlampor, 100 watt verkar rätt vanligt, och det är inte jag så pigg på. Man hamnar för övrigt lika ofta på Manda Hill som är ett likadant shoppingcenter, bara marginellt annorlunda utbud av affärer fast litet färre och sämre restauranger.

Nåväl, på La Gondola där jag sitter och dricker en caffé americano (medan jag väntar på att datorn ska ladda batterierna) ser man in i köket på stockholmskt 00-talsvis och dit kom det nyss en kille glatt joggande – det är rätt glest mellan borden – som sa något glädjande till personalen. Det vet jag eftersom de började hoppa omkring och göra segergäster, vilket höll i sig i ett par minuter. Av snacket bland de andra gästerna och servitrisen förstod jag att det handlade om fotboll, och rimligen den afrikanska cupen som just startat i Ghana. Kanske går jag bort till Times, baren som enligt min servitris visar matchen på tv.

Bilden till trots beställde jag en pizza, den var helt ok.

2 kommentarer:

Bakvattnet sa...

Jag undrar om det är till lördagsmatchen som Zambia har två spelare avstängda eller om det var förra matchen och att de får spela den på lördag. Ja vem fan vet. Skitsamma, jag ville bara visa att jag minsann vet statusen i det Zambiska/Zambesiska? laget. Vilket texten avslöjar att jag faktiskt inte alls gör.

Petter sa...

Jao, om det inte är den forne(?) Montellakaptenen som har talat. Vem som är avstängd och när har jag banne mig ingen aning om, men eftersom Zambia bara har spelat en match lär det inte ha varit den förra.

Jag googlade namnet på laget jag ska provspela med och hittade sajten för serien: www.chabwino.com

Och om nu käre bror undrar vad Parmalat har med saken att göra kan jag meddela att de verkar vara det största mejeriet i landet (säkert nåt partnerskap), och det är de som producerar "filmjölken" jag äter på morgnarna.