söndag 20 januari 2008

Freude am Fahren

I den ganska usla expat-tidningen ”the Lowdown” finns det några nyttigheter, till exempel informationen om att några av Lusakas motorcyklare träffas varje söndag kl. 9.30 på Manda Hill. Eftersom jag är på jakt efter en hoj tänkte jag kolla med söndagsgänget om det fanns något till salu. Jag har inte hittat någon som säljer begagnade hojar, och de enda affärerna som säljer nytt verkar antingen importera japanska hojar dyrt från Sydafrika eller sälja kinesiska budgethojar. Och så säljer traktoraffären på Cairo Road en lantbruksmotorcykel eller hur man nu ska beskriva den überrobusta Yamaha med skydd för allting, grova däck och usla bromsar (det går ju ändå inte så fort i hålorna på de leriga vägarna/stigarna).

Jag vaknade kl. 9.13 imorse, såg påminnelsen i mobilen, klädde på mig, stoppade litet pengar och min mc-annons i fickan och tog vår grå Nissan Almera från Forum Syd mot Manda Hill. Vänstertrafiken bekommer mig faktiskt inte längre, men att Nissan har blinkersspaken på andra sidan än vad Toyota har – i de högerstyrda bilarna här – går inte att komma ihåg varje gång. Så det blir en del ofrivilligt vindrutetorkande, alternativt blinkande när man egentligen bara vill se nåt genom den vattenfyllda vindrutan.

Det stod bara fyra hojar uppradade framför ett av fiken på Manda Hill, och gubbarna/killen/tjejen sa att det mest berodde på regnsäsongen. De var trots allt ca 25 pers på mailinglistan. Det lät som om åtminstone två var zambier (eller sydafrikaner, det är en rätt speciell sorts engelska som de vita infödda pratar, en viss dragning åt den australiensiska tycker jag), medan killen i min ålder med den stora moderna BMW-offroaden var holländare. Men till min lycka skulle en av gubbarna få sin Harley levererad om en vecka, och då kunde han tänka sig att sälja sin gamla trotjänare – en BMW R80GS, antagligen från mitten av 80-talet. Och det är fanimej precis en sån hoj jag vill ha, hade till och med börjat kolla på dem i Sverige innan Zambia blev aktuellt (mest beroende på att en tuff jurist som jag träffade när jag bodde i Florens för åtta år sen hade en sådan där som han drog runt på i sin kostym).

Så nu hoppas jag att HD:n kommer i tid (ingenting kommer i tid i Zambia, inte jag heller) och att han inte vill ha tramsigt mycket betalt för sin gamla beamer. Det är den längst till vänster:

Inga kommentarer: