tisdag 22 januari 2008

Bränslecell till datorn

Hela gårdagskvällen och hela dagen idag har det varit strömavbrott i hela eller delar av Lusaka. Igår kväll tystnade även alla radiokanaler utom BBC och Christian Voice (typiskt), litet läskigt faktiskt. Nån sa att strömavbrotten här ibland beror på elbrist och därmed på att industrin uppe i kopparbältet, där alla gruvor och Zambias ekonomiska livsnerv finns, har högre prioritet och får den el som finns.

Jag skulle ha begått fotbollsdebut igår, testtränat med Lusaka Locomotives, men det får vänta till nästa vecka om det finns nån el till belysningen då. Ska bli spännande dock, det är ett blandat lag som spelar på konstgräs och har både serie- och cupmatcher på helgerna. Känner mig inte överkvalificerad precis.

När man är beroende av datorn och internet för att jobba blir det rätt jobbigt med elavbrott, men inte omöjligt. Just nu finns det el i några delar av stan, t ex på det internetkafé på Arcades där jag sitter. Och här skulle jag behöva sitta ett tag till, så att batteriet hinner ladda upp sig. När det är svart i hela stan är det dock svårare. Den vanliga trådlösa uppkopplingen hemma pajar ju när wimaxmottagaren inte får nån ström, men GSM-nätet funkar, och på det kan jag koppla upp mig med kontantkort - dyrt förvisso, men iallafall.

Fast när datorbatteriet tar slut är det ju kört. Och det är då jag vill ha en bränslecell - som skulle ge flera dagars laptopström.

http://arstechnica.com/news.ars/post/20061227-8505.html

2 kommentarer:

Anonym sa...

Bränsleceller i all ära men mig veterligen finns det ett tiotal i hela Afrika... Surfa på sol istället - det gör vi i Nairobi. Måttlig investering, pålitligt och nästan lika coolt som en bränslecell. Hörs/Ulrik

Petter sa...

Ah! Det låter ju superintressant, kan du berätta mer? Hur stor yta krävs, hur mycket batterier, vinkel mot solen etc? Kanske någon länk också?