måndag 17 november 2008

Sportsöndag: Squash, cricket och fotboll - samt ginåtonic

Även om kanske inte cricket riktigt kvalificerar som sport i en nordeuropés ögon får den vara med i denna söndagsskildring. Efter förmiddagens squashmatch mot jordanske vännen N tog jag och A bilen mot Lotus sports club i den lilla del av stan där många välbärgade från sydasien bor. Vi passerade moskébygget, rundade den muslimska klubben och kom fram till den hinduistiska klubben (Lotus) - som alltså anlades på den tid då indier och alla andra som inte var kritvita var utestängda från Lusaka Club, med bar, restaurang och inte minst idrottsmöjligheter i massor.

Helgens vänskapsturnering mellan Sydafrika, England och Sri Lanka var de seriösa lagdresserna till trots knappast en officiell tillställning utan bara en händelse för de personer som nån gång i tiden flyttat hit från de tre länderna. På bilden nedan några av supportrarna för det lankesiska laget. Finland hade bara en supporter på plats, inget lag dessvärre.

Vår vän Ash spelade för det sydafrikanska laget (hans mamma kommer därifrån) och gav oss också en mycket nödvändig introduktion i hur denna gubbrännboll fungerar. Mellan matcherna anslöt han också till vår eftermiddagsginåtonic som inte verkade påverka hans spel nämnvärt.

Jag ska inte trötta ut någon med en genomgång av hur cricket spelas, men bilden nedan ger en bra bild av hur det är att titta på en match.

På kvällen mötte mitt lag Lusaka Locomotives Toyota Zambia i en fotbollsmatch. Jag kan visserligen inte hävda att jag gjorde något av våra fem mål, men det var en rolig match som slutade 5-3. Det var rätt mycket skrik och skrän från läktarna, mest från de organiserande italiernarna och de fulla toyotafansen, men en gång tyckte jag att jag hörde ett "Petter!". Eftersom jag förvissad om att inte känna nån i publiken tänkte jag inte mer på det och blev glatt överraskad när K, M och N dök upp efter matchen. Egen publik, tänka sig!

2 kommentarer:

Karin sa...

En härlig match! Vi kommer definitivt och är hejarklack fler gånger.

Petter sa...

Det hoppas jag, hur ska vi annars kunna fortsätta vinna?!