onsdag 26 november 2008

Lite sen men imponerad

Att jag är i ständig kontakt med er i Sverige beror ju rätt mycket på den amerikanska armén, som startade det som kom att bli "webben" om man håller det kort. Jag har nu blivit rätt såld på en annan uppfinning som de oljetörstande arabmördarna (eller ja, folket bakom frälsaren Barack) har gett allmänheten tillgång till: GPS

Visst, man har ju hört talas om det i ett antal år, jag har en kajakande vän i sthlm som var tidig med en friluftsvariant, de finns i lyxiga bilar sen ett några år tillbaka, Nokia har haft det inbyggt i sina megamobiler i ett par år och till och med den nya iphonen har det. Men jag har inte hållt i en gps förrän alldeles nyligen, och jag är helhooked.

Inte för att få en färgglad kartbild och köranvisningar, den sortens GPS finns och funkar bara i typ västeuropa och usa, utan för alla schyssta avstånds- och hastighetsuppgifter man får tillgång till. Här i Afrika (med undantag för delar av Sydafrika, denna ljuvliga anomali) finns det inga vettiga kartor att använda i en gps, så det man har är koordinater, streckade spår i tomma intet och alla de beräkningar som de små mojängerna kan stå till tjänst med.

Jag hade en gps på motorcykelstyret när jag körde till Zimbabwe för några veckor sedan, den gav mig riktigt bra uppgifter om hur långt det var kvar, i tid och kilometer, för att inte tala om en massa mindre viktiga men roliga uppgifter om medelhastighet och annat. Tyvärr bröt den, gps:en alltså, samman efter Harare och har inte gått att använda sen dess, men nu har den (kanske) fått nytt liv genom en elektronikreperatör i Makeni. Jag hade identifierat problemet så långt att det hängde ihop med batteriladdningen, nu är det åtgärdat zambian style: alla kretsar som har med batteriladdning att göra är borttagna, strömmen från laddaren i vägguttaget går numera direkt in i batteriet, så nu är det egen kunskap och känsla som gäller om man ska få den laddad utan att bränna upp den.

Det har iallafall gjort att jag en gång kunnat spänna fast den runt handleden på min vanliga joggingtur och fått den nedslående insikten att jag inte alls springer 8 km ett par gånger i veckan, utan bara 7,15. Det har också resulterat i en liten fil med data som visar precis hur jag sprang igår (och en annan runda som visar en promenad A och jag tog, har inte riktig fattat hur man ska hantera grejerna), som till exempel ser ut så här om lägger in den i google earth (grönt streck är promenad, orange är jogging):

Roligare blir det dock att titta på det i en lokal version, så filen går att ladda ner i nåt slags gps-format (högerklicka och välj spara som...) och i google earth-format. I helt opolerad form lägger jag även ut den första data jag fick ur min gps, där åtminstone vårt hus i Lusaka finns inlagt. En användbar sida för att kunna kolla på gps-data är för övrigtgpsvisualizer.com.

Inga kommentarer: